טיפים לבחירת יינות בשביל ארוחה בשרית משובחת

טיפים לבחירת יינות בשביל ארוחה בשרית משובחת

יין, כידוע, ישמח לבב אנוש, ובמיוחד כשהוא משתלב בארוחה משובחת. בחירה נכונה של המשקה שמיוצר מענבים ושהמין האנושי נהנה ממנו על-פי עדויות ארכיאולוגיות כבר אלפי שנים מבטיחה חיבור מושלם וחוויה מעולה לבלוטות הטעם – ובמיוחד אם מיישמים את הטיפים הבאים.

מנה ראשונה

כל ארוחה משובחת מתחילה כמובן במנה הראשונה. כשהמנה הראשונה היא סלט, ובשנים האחרונות הסלטים הפכו לאופציה מגוונת, מרעננת ובהתאם גם פופולרית להפליא, היין המומלץ הוא כזה שמעשיר את הטעמים שיש בסלט.

דוגמה אחת היא פינו נואר – יין שמבוסס על ענבים שגדלים באקלים יחסית קר (ברמת הגולן למשל). עוד אופציה היא יין רוזה שמופק מענבים שעברו השריה קצרצרה, הצבע שלו ורדרד והטעם שלו עדין. גם יינות בוטיק (דוגמא) לבנים הם תוספת מעולה לסלטים.

כשהבחירה למנת הפתיחה שמרגילה את החך לטעמים של הארוחה ומפתחת עוד יותר את התיאבון היא קרפצ'יו בשר, היין המתאים הוא ארומטי באופיו. סוביניון בלאן, יין שהמאפיינים העיקריים שלו הם חומציות קלה ובחלק מהמקרים ניחוח טרופי, הוא בחירה אפשרית אחת, הגוורצטרמינר – יין עשיר בסוכר שמייצר תחושה של ליצ'י או ורדים – הוא עוד אופציה טובה מאוד וכך גם הריזלינג הלבן.

איזה יין מתאים לכדורי בשר ברוטב?

כדורי בשר ברוטב וגם ראגו בקר ופסטה בולונז הם מנות עיקריות אהובות מאוד. למנה עיקרית שכזו ההמלצה היא לשדך יין אדום בעל מאפיינים קלילים. בפרט מומלץ הקברנה סוביניון – יין שמופק מזן ענבים שמתאפיין בהבשלה ממושכת וביבול נמוך, ולמרות זאת מגדלים אותו במקומות רבים ברחבי העולם בגלל התמורה המענגת.

בין השאר מגודלים ענבים אלה – שמעניקים ליין גוון עמוק ורמה גבוהה של טאנין – באזור בורדו שבצרפת, בטוסקנה שבאיטליה, בעמק נאפה שבקליפורניה וגם במדינות נוספות ובהן צ'ילה, ארגנטינה, דרום אפריקה, ניו זילנד וגם אצלנו בארץ ביקבים שמציעים יינות בוטיק.

היינות שמתאימים לעופות ולבשר אדום

כשמוגשת מנה שמבוססת על בשר של עוף, היין המתבקש הוא יין אדום צעיר. בפרט מומלצים יינות הבוטיק, שמוסיפים לטעמים של המנה אלמנטים מעניינים.

בשר של בקר, שמכונה גם בשר אדום, מלווה גם הוא ביינות אדומים. אכילת סטייק למשל כדאי ללוות בלגימה של קברנה סוביניון, כשהבשר עובר בישול ארוך אפשר לבחור גם ביין לבן, ואילו עבור סטייק ברוטב שמנת או בשר נא יחסית ההמלצה היא קברנה סוביניון מיושן.

באופן כללי ככל שמנת הבשר היא בעלת נוכחות דומיננטית יותר, היין צריך להיות גם הוא בעל נוכחות משמעותית כדי לא להיבלע. לבשרים קרים אפשר לצרף יינות קלילים בעלי אופי פירותי (כדי שלא ישתלטו על החך). ולעומת זאת לבשר של ברווז או לבשר של אווז הבחירה הנכונה היא יין עשיר – למשל פינו נואר או שיראז. פינו נואר הוא בחירה טובה גם לבשר של עגל ועוד אופציה למנות אלה היא מרלו.

טיפ נוסף הוא לוותר על יין כשיש מנה חריפה, בגלל החשש להתנגשות טעמים. בכל מקרה כדאי מאוד לבחור יינות בוטיק איכותיים ולא להתפשר על מוצר זול ופחות מעניין.

יין לקינוחים

לגימת יין עם המנה האחרונה מבטיחה השארת טעם משובח בפה. לקינוחים מבוססי שוקולד או מנות אחרונות בעלות טעם עז כגון טירמיסו, ההמלצה היא יין בעל טעם משמעותי – למשל פורט או יין מבעבע. לקינוחים שמבוססים על פירות נדרש יין עדין יותר, קליל יחסית. דוגמה טובה לכך היא יין מוסקטו, ובפרט כזה של בוטיק איכותי שהטעם שלו מדויק ומתחבר באופן מושלם למנה האחרונה.