אוכל צמחוני

אוכל צמחוני

כבר שנים רבות שהצמחונות מעלה שאלות רבות המתעסקות בדעות החלוקות, בין הצמחונים לבין אלו שלא. תפריט של אדם צמחוני מכיל מזון מין הצומח וגם מזון מין החי, אך נמנע מאכילת בעלי חיים. כלומר, אוכל צמחוני כולל גם את המוצרים שבעלי החיים מפיקים כגון ביצים, חלב, גבינות וכדומה. כל אדם נמנע מאכילת בשר מסיבותיו האישיות, אם אידאולוגית, בריאותית, סלידה מאכילת חיות מתוך הגעלות או טעם אישי. זרם חזק יותר של צמחונות, הוא הטבעונות, מה שאומר הימנעות מוחלטת מכל מה שקשור לבעלי חיים, אם כל מוצרי החלב, ביצים ואף דבש. הטבעונים בדרך כלל צורכים בנוסף לתזונה שלהם, גם ויטמינים מסוימים כגון בי-12, בכדי להחדיר לגוף ברזל, שבדרך כלל צורכים על ידי אכילת בשר.

אמונה, אידיאולוגיה או מניע בריאותי?

אוכל צמחוני ואנשים צמחוניים התקיימו עוד במאה השישית לפני הספירה, מתוך מניע דתי ואמונה בבעלי חיים. בהודו עד היום מאמינים כי הפרה קדושה ואין זה מקובל לאכול שם בשר בקר. בארץ ובעולם בכלל, המעבר אל אוכל צמחוני נובע בעיקר מאידיאולוגיה , אך גם מתוך מניע בריאותי שנבע מתוך מקרים שונים שהוכיחו כי אכילת בשר גורמת למחלות שונות ומקצרת את תוחלת החיים. נראה כי ללא צריכה של מזון מין החי, ניתן לצמצם את הסיכויים לבעיות לחץ דם, השמנת יתר, מחלות לב ועוד. צריכה של אוכל צמחוני מעשירה את הגוף בוויטמינים, אינה מכילה כולסטרול, מסייעת בירידה במשקל ומונעת מחלות שונות.

אוכל צמחוני מונע מחלות?

בישראל אוכל צמחוני וזרם הצמחונות לא היה נפוץ, עד לפני מספר שנים שהישראלים נחשפו להרצאות נוקבות ומפורסמות מחו"ל. הרצאות הללו דיברו לא רק על צמחונות, אלא על טבעונות ועל הדרך בה מתעללים בבעלי החיים לפני שמשתמשים בהם. נראה כי האמונה היא כי אנשים טבעוניים חיים הרבה יותר ומצליחים להימנע ממחלות כרוניות שונות כגון מחלות שונות של סרטן. מאחר והסרטן מככב בשנים האחרונות ונראה שלא ניתן לברוח ממנו, אנשים רבים מתנסים בתזונה צמחונית או טבעונית, בכדי לנסות לחיות אורח חיים בריא יותר.