עצי פקאן – טיפים לגידול מוצלח ומתכון לפאי פקאן מושחת

עצי פקאן – טיפים לגידול מוצלח ומתכון לפאי פקאן מושחת

עץ הפקאן, הידוע בשמו המדעי Carya illinoinensis, הוא עץ נשיר ממשפחת הפיגמיים שמקורו בדרום מזרח אמריקה הצפונית. זהו עץ אשר צומח מהר ויכול להגיע לגבהים של 25-40 מ' ולהניב את פירותיו הטעימים עד גיל 300 – מדובר בעץ ששותלים היום וניני הנינים שלנו יזכו לאכול ממנו גם.

זוג עצי פקאן בוגרים יכולים לספק יחדיו 100-300 ק"ג של אגוזי פקאן בריאים ומזינים, שיכולים להישמר בקליפתם חודשים רבים ומהווים מקור מצוין לשומנים. לאגוז הפקאן ערך תזונתי גבוה – הוא אמנם מכיל כ-70% שומן, אך גם כ-10% חלבון וכן מינרלים חיוניים דוגמת אבץ, זרחן, מגנזיום, ויטמין B6 ותיאמין. ניתן לאכול אותו כמו שהוא כאגוז מקולף ואף להכין ממנו עוגות, להוסיפו לסלטים ועוד – ואין ספק שהוא טעים ביותר.

עץ הפקאן מהווה נישה אקולוגית עבור עורבנים, תוכים, נקרים, זיקיות ועוד.

העצים אוהבים אקלים חם ואדמה עמוקה, עשירה ומנוקזת היטב. האבקת הפרחים מתבצעת ע"י הרוח ולכן שני עצים או יותר נחוצים כדי להאביק זה את זה. התרבותו נעשית באמצעות הפצת זרעים. קצב הגדילה מהיר מאוד ועל פי מקורות שונים צריכת המים שלו היא 150 ליטר לשבוע – העץ שואב מים מהקרקע כששורשיו מגיעים לעומק הנכון.

רצוי לשתול את העץ בסביבות פברואר-מרץ, לאחר החורף וכשהעץ מתחיל להנץ עם עלים ראשונים של אביב. בשתילת עצי הפקאן חשוב לתת את הדעת למרווח השתילה. יש לשתול את העצים במרווח של 10 מטר לפחות אחד מן השני. במהלך השתילה כדאי לשים לב לא לחפור בור עמוק מדי, דבר העלול להוביל לריקבון שורשים, צמיחה קלוקלת או מוות בטרם עת. חשוב להשקות את העץ בנדיבות לאחר השתילה. בשבועיים הראשונים לאחר השתילה כדאי להשקות את העץ כל יום, ובחצי השנה הראשונה יש להשקות פעם בשבוע. מבחינת דישון, כדאי לחכות עד שהאדמה מתייצבת לפני הדישון הראשון ולהשתמש בדשן מסיס במים.

פריחתו של עץ הפקאן היא לרוב בסוף אפריל או בתחילת מאי. פירותיו, האגוזים, מוכנים לאכילה בין אוקטובר לדצמבר ואוספים אותם מהקרקע.

כמו כל העצים הנשירים, את עץ הפקאן יש לגזום בשיא עונת החורף, כשהעץ נמצא בתרדמה והשיר את עליו.

במהלך גדילת העץ חשוב מאוד לעקוב אחריו ולוודא שהוא לא סובל ממזיקים או מחלות, ומומלץ לדשן אותו באבץ על מנת לעזור לעץ להפיק אגוזים גדולים.

המתכון האהוב עלינו לפאי אגוזים הוא המתכון המנצח של דליה מאיר, שלו הוספנו הערות והארות משלנו:

תבנית: פאי מתפרקת בקוטר 24 או תבנית סיליקון

המרכיבים:
לקלתית:
200 גרם חמאה
100 גרם אבקת סוכר
1 ביצה
300 גרם קמח

למלית האגוזים והקרמל:
250 גרם סוכר (הערה: רצוי שהסוכר יהיה חדש מהאריזה ולא מהקופסה שעל המדף, זו שאתם ממתיקים איתה את הקפה של הבוקר. אם הסוכר מלוכלך ויש בו התגבשויות, הקרמל ייצא באיכות פחות טובה ואולי אפילו לא ייצא כלל.)
200 גרם שמנת מתוקה
300 גרם אגוזים – אפשר לערבב בין הפקאן, אגוזי המלך ואגוזי הלוז, לפי ההעדפות האישיות.

אופן ההכנה:
1. מכינים את הקלתית: מעבדים במיקסר עם וו גיטרה חמאה ואבקת סוכר לתערובת קרמית. מוסיפים ביצה יחד עם רבע מכמות הקמח ומעבדים לבלילה חלקה. מוסיפים את יתרת הקמח ומעבדים רק עד לקבלת בצק. שימו לב, עיבוד יתר פוגע במרקם.

הערה: אם אין לכם מעבד מזון, לא קשה בכלל להכין בצק פריך מוצלח גם בידיים. בניגוד למתכון המקורי שדורש מעבד מזון לשם הכנת בצק פריך בשיטת "קרמאז'" (ערבוב החמאה עם הסוכר עד קבלת תערובת קרמית ואז הוספת הקמח והביצה) – ניתן להכין בצק פריך בלי מכשירים יקרים בשיטת "סבלאז'" (מערבבים את הקמח והחמאה יחד, ולאחר מכן מוסיפים את אבקת הסוכר והביצה).

הטריק להכנה מהירה ומוצלחת של בצק פריך הוא להקפיא את החמאה שאתם צריכים, ובזמן הכנת הבצק, לגרר אותה עם מגררת אל תוך הקמח. בצורה כזאת קל מאוד לעבד את החמאה אל תוך הקמח מבלי לחמם אותה יותר מדי, ומבלי שנשארים גושים גדולים של חמאה בתוך הבצק. מעבדים את הקמח והחמאה יחד בידיים עד שנוצרת תערובת פירורית. לאחר מכן מוסיפים את אבקת הסוכר ומעבדים עד שהיא נמסה אל תוך הבצק ורק לאחר מכן מוסיפים את הביצה – ומעבדים רק עד שהבצק אחיד ולא יותר מזה.

2. מאחדים לכדור בצק שטוח ורחב בידיים ועוטפים בניילון נצמד. ניתן גם להניח בין שני ניירות אפיה. כדי לחסוך זמן בהמשך, ניתן לרדד את הבצק בין שני ניירות האפיה לעיגול הגדול במעט מקוטר הפאי כבר בשלב זה. מצננים במקרר שעה-שעתיים, עד שהבצק קר וקשה, או לחילופין במקפיא. אל דאגה, בצק קר מפשיר מהר וגם אם שכחתם את הבצק במקפיא, כמו שקורה לנו, הוא מפשיר עד מהרה.
3. מחממים תנור ל-180 מעלות.
4. מרדדים את הבצק על נייר אפייה מקומח לעיגול גדול במעט מקוטר התבנית.
5. נעזרים בנייר כדי להפוך את הבצק על התבנית. מסירים את הנייר ומהדקים את הבצק לתחתית ולדפנות.
6. דוקרים את הבצק במזלג למניעת התנפחות. אופים כ-15 דקות, עד שהבצק רק מתחיל להזהיב. מוציאים ומניחים בצד.
7. מכינים את המלית: מקרמלים את הסוכר במחבת רחבה על אש גבוהה. הקרמל מוכן כשאין עוד גושים של סוכר, וצבעו זהוב (זהירות, כשהקרמל חום הוא כבר שרוף. אם הוא נשרף, לא קרה כלום, הכינו חדש והשתמשו באש נמוכה יותר. אל תעזבו את הסוכר ואל תערבבו.) תהליך הקרמול לוקח בין 5-15 דקות. במקביל מחממים את השמנת המתוקה לסף רתיחה (אפשר במיקרו).
8. כשהסוכר הופך לקרמל זהוב מנמיכים את האש ושופכים פנימה את השמנת – בעדינות ובזהירות. כשהקרמל רותח והשמנת על סף רתיחה, השילוב ביניהם ייראה כמו לבה מבעבעת וחשוב לשמור על זהירות. בוחשים עד שמתקבל רוטב טופי אחיד וחלק, וממשיכים לבשל על אש נמוכה מאוד 3-5 דקות.
9. מכבים את האש, מכניסים את האגוזים ומערבבים היטב ומהר.
10. שופכים לקלתית האפויה חלקית, ומחזירים לתנור ל-20-25 דקות, או עד שהמילוי מבעבע..

תהנו!